Svar: Madplan og mængder

20. november 2016

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig fint, at du lige nu har slået morgengrød og formiddagsmåltidet sammen, så din dreng får grød med frugtmos og frugt i hånden ca kl 09. Det fungerer ofte rigtig godt på denne måde i starten og giver i mange familier bedre plads til mælken :)

Når han bliver 7 måneder, vil det så sandsynligvis passe rigtig fint at adskille det lidt mere, så han både lærer at spise ren grød, der ikke er ekstra sødet med frugt, men så han også tilbydes lidt frugt som mellemmåltid - og som erstatning for formiddagsflasken. Så i den alder vil det være naturligt at flasken forsvinder og erstattes af et mellemmåltid.

Frugt på grød har også den fordel, at det er med til at fremme jernoptaget, men da jeres dreng får flaske og dermed en del modermælkserstatning, så er hans behov for jern sandsynligvis dækket rigtig fint ind og du kan derfor variere med frugt som topping, frugt i hånden eller frugt som mellemmåltid, som du nu synes det passer ind :)

Lidt ...

Annonce

... frugtmos er ca ½-1 dl. Nogle børn kan spise meget (læs 2 dl. eller mere) frugtmos og trives rigtig godt med det. Det kan have god effekt på deres mave. Frugt bør indgå som en naturlig del af en varieret kost, så mængden afhænger også af, hvor meget grød og mos barnet spiser. Der skal ligesom være en balance i tingene....Barnet skal have både grød (gryn), mos (grøntsager), kød, fisk, - og frugt :)

Som topping på en grød vil jeg sige at ca 1 spiseskefuld frugtmos til 1 dl. grød nok passer meget godt. Som mellemmåltid om eftermiddagen vil din dreng måske kunne spise 1 dl. frugtmos med den alder han har, og samtidig blive suppleret med lidt frisk blød frugt i hånden og vand af kop...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er derfor fint, at du lige nu giver grød med frugt som morgen/formiddagsmåltid og om eftermiddagen bruger frugtmos som mellemmåltid :) Dagsplanen ser således fin og alderssvarende ud, så bibehold endelig den gode gænge, og det du fornemmer fungerer godt for din dreng og dig :)

Fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!