Svar: Madplan og mængder
20. november 2016
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig fint, at du lige nu har slået morgengrød og formiddagsmåltidet sammen, så din dreng får grød med frugtmos og frugt i hånden ca kl 09. Det fungerer ofte rigtig godt på denne måde i starten og giver i mange familier bedre plads til mælken :)
Når han bliver 7 måneder, vil det så sandsynligvis passe rigtig fint at adskille det lidt mere, så han både lærer at spise ren grød, der ikke er ekstra sødet med frugt, men så han også tilbydes lidt frugt som mellemmåltid - og som erstatning for formiddagsflasken. Så i den alder vil det være naturligt at flasken forsvinder og erstattes af et mellemmåltid.
Frugt på grød har også den fordel, at det er med til at fremme jernoptaget, men da jeres dreng får flaske og dermed en del modermælkserstatning, så er hans behov for jern sandsynligvis dækket rigtig fint ind og du kan derfor variere med frugt som topping, frugt i hånden eller frugt som mellemmåltid, som du nu synes det passer ind :)
Lidt frugtmos er ca ½-1 dl. Nogle børn kan spise meget (læs 2 dl. eller mere) frugtmos og trives rigtig godt med det. Det kan have god effekt på deres mave. Frugt bør indgå som en naturlig del af en varieret kost, så mængden afhænger også af, hvor meget grød og mos barnet spiser. Der skal ligesom være en balance i tingene....Barnet skal have både grød (gryn), mos (grøntsager), kød, fisk, - og frugt :)
Som topping på en grød vil jeg sige at ca 1 spiseskefuld frugtmos til 1 dl. grød nok passer meget godt. Som mellemmåltid om eftermiddagen vil din dreng måske kunne spise 1 dl. frugtmos med den alder han har, og samtidig blive suppleret med lidt frisk blød frugt i hånden og vand af kop...
Det er derfor fint, at du lige nu giver grød med frugt som morgen/formiddagsmåltid og om eftermiddagen bruger frugtmos som mellemmåltid :) Dagsplanen ser således fin og alderssvarende ud, så bibehold endelig den gode gænge, og det du fornemmer fungerer godt for din dreng og dig :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske